Billund Kommune ønsker at blive et videncenter for børns leg og læring. Dette har tiltrukket opmærksomhed fra Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg, som er interesseret i at forstå betydningen af en international skole for området og kommunens legende tilgang til læring.
Borgmester Stephanie Storbank fremhæver, at kommunen tror på børns kompetencer og arbejder med "Playful Learning", hvor eleverne lærer gennem leg og eksperimentering.
Kommunen definerer en legende situation som eksperimentering, mening, begejstring, social involvering og aktiv deltagelse. Borgmesteren understreger, at kommunen samarbejder med organisationer som UNICEF Danmark for at skabe de bedste rammer for børns udvikling.
Billund Kommune er også hjemsted for Børnenes Hovedstad, hvor pædagoger og dagplejere får specialuddannelse i leg, kreativitet og læring.
Derudover er der planer om at indføre en legende tilgang til læring i alle kommunens skoler frem mod 2026. Børnene har også haft indflydelse på udformningen af nye legepladser i området.
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/folketingsudvalg-blev-budt-velkommen-til-bornenes-hovedstad?publisherId=13560004&releaseId=13721721&lang=da